سخن بزرگان؛ دارایی با هزینه کردن کاهش می یابد و دانش با دهش فزونی می گیرد . [امام علی علیه السلام] خاکبرداری - محسن حبیبی  RSS " />
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
19452

خاکبرداری

منظور از خاکبرداری، برداشت هرگونه مصالح و مواد خاکی، مصالح قلوه‌سنگی، شن و ماسه و مصالح سنگی ریزشی و لغزشی از بستر رودخانه‌ها، صرف نظر از جنس و کیفیت آنها به منظور تسطیح، شیب‌بندی و آماده نمودن محل پی ساختمانها، سازه‌های فنی، راههای ارتباطی محوطه و تأمین خاک از منابع قرضه می‌باشد. تمامی عملیات خاکبرداری باید مطابق با خطوط و تراز موجود در نقشه‌های اجرایی و دستورالعملهای دستگاه نظارت صورت پذیرد. عملیات خاکبرداری و رگلاژ سطوح بدون پوشش، باید به طور همزمان صورت گیرد. کارهای بعدی باید بلافاصله پس از خاکبرداری صورت پذیرد و در هر حالت نباید سطوح خاکبرداری شده بیش از 72 ساعت در معرض عوامل جوی و باران قرار گیرند.

در صورتی‌که بر اساس برنامه زمانبندی شده یا به هر دلیل دیگر عملیات بعدی بلافاصله انجام نشود، کنترل لایه‌های قبلی و در صورت لزوم، اصلاح و نیز تسطیح و رگلاژ نهایی سطح کار، باید قبل از اجرای مراحل بعدی صورت گیرد، چنانچه پیمانکار به عمد یا سهو، اقدام به برداشت خاک تا ترازهای نهایی نموده و عملیات بعدی به مدت طولانی پس از آن موکول گردد، در صورت نیاز برداشت خاکهای رویه و آماده نمودن مجدد بستر تا تراز مورد نظر برای ادامه عملیات، باید مطابق نظر دستگاه نظارت و به هزینه پیمانکار صورت پذیرد.

در تمامی عملیات خاکبرداری باید دقت کافی به عمل آید، تا از خاکبرداری اضافی و از بین رفتن مصالح در کف و جداره‌ها، خصوصاً در مقاطعی که بتن‌ریزی در آنها انجام می‌گیرد، جلوگیری به عمل آید. در صورت انجام خاکبرداری اضافی توسط پیمانکار، باید محل تا تراز و رقوم نهایی خواسته شده با مصالح مناسب و یا بتن سازگار با خورندگی خاک و حداقل با بتن C15 به هزینه پیمانکار، ترمیم و رگلاژ شود.

نحوه بکارگیری و محل و استقرار ماشین‌آلات، و یا روشهای انجام عملیات، بسته به نوع و طبیعت خاک محل اجرای کار، باید با توجه به برنامه زمانبندی اجرای عملیات به تأیید دستگاه نظارت برسد.

خاکبرداری محل کانالها برای کارگذاری لوله و کابل، باید طبق نقشه و مشخصات با ابعاد و رقومهای تعیین شده انجام شود. در صورت نیاز و پس از تأیید دستگاه نظارت اضافه خاکبرداری در محل اتصالات لوله‌ها انجام خواهد شد. چنانچه کار کندن با ماشین صورت گیرد، باید عملیات تا 15 سانتیمتری عمق نهایی، انجام و بقیه عملیات برای تسطیح و رگلاژ کف کانال با دست صورت گیرد.



نوشته شده توسط محسن حبیبی در دوشنبه 89/6/1 ساعت دوشنبه 89 شهریور 1 | لینک ثابت | نظرات شما ()

منوی اصلی

صفحه نخست
ایمیل مدیر وبلاگ
پروفایل مدیر وبلاگ
طراح قالب

درباره ی ما


محسن حبیبی

عنلوین آخرین مطالب ارسال شده

ازمایش اسلامپ اسلامپ عمران مهندسی عمران . ازمایش زمان گیرش زمان گیرش . انالیز غربالی کردن دانه های سنگی غربالی کردن دانه های سنگی . ایا میدانید . ایمنی در ارماتور بندی . پرفسور سمیعی . خاکبرداری . دکتر مصدق-دکتر محمد مصدق-محمد مصدق . سوالات کاشی . نصب سرامیک . نقشه های اجرایی . وصله کردن ارماتور ها . ویبراتور بتن .

پیوند های روزانه

محسن حبیبی [8]
محسن حبیبی [14]
محسن حبیبی [12]
[آرشیو(3)]

آرشیو

اردیبهشت 89

پیوند های وبلاگ

قالب وبلاگ

امکانات

Design By :: 20Theme ::
قالب وبلاگ بلاگفا

کلیه ی حقوق مادی و معنوی وبلاگ mohsenhabibi محفوظ می باشد.
طراحی شده توسط محمد باقری

mohsenhabibi@ymail.com فرم عضویت؛